Acció a Barcelona per reduir la burocràcia a les consultes iniciada des de treball social

De tots és sabut que els professionals de medicina sobretot, però també d’infermeria, han de realitzar múltiples informes de salut per a la sol·licitud de recursos aliens al sistema sanitari: servei d’atenció domiciliària, teleassistència, ingressos per respirs, etc.

A l’Àrea de Treball Social de l’Àmbit d’Atenció Primària Barcelona Ciutat, conscients de l’excessiva burocratització de les consultes, hem realitzat un treball conjuntament amb l’Ajuntament de Barcelona per intentar reduir-lo, i que a més, la seva realització sigui una acció que aporti valor a la persona.

És per això que, el juny de 2017 vam iniciar reunions amb l’Institut Municipal de Serveis Socials i amb directius i treballador socials del CAP Rio de Janeiro per impulsar una prova pilot, que consistia a substituir l’informe de salut que es demanava pel servei d’ajut a domicili, de 4 pàgines i que havien de realitzar a mà metges i infermeres conjuntament, per l’informe d’infermeria de l’Estació clínica d’atenció primària (ECAP), realitzat directament per infermeria.

L’informe d’infermeria de l’ECAP té l’avantatge que recupera els diagnòstics del pacient, la medicació, i els tests desglossats, de tal forma que permet veure tots els ítems del test, i tot això ho fa automàticament. Les úniques coses que cal complimentar al camp de comentari són el tipus de dieta, l’existència de caigudes i de cures necessàries.

Es va fer la prova pilot al CAP Rio de Janeiro, perquè hi havia 3 equips d’atenció primària, sota una mateixa direcció, però també hi havia 2 centres de serveis socials implicats, i un servei d’atenció a la dependència de l’Ajuntament de Barcelona.

El fet que aquest informe el facin les infermeres aporta un gran valor a la persona, ja que la infermera habitualment coneix el pacient que fa la demanda d’ajut a domicili, registra els tests de Barthel i Pfeiffer a l’ECAP, i estableix un Pla de Cures amb ell. A més, tota la informació que la infermera aporta a l’informe és la que és necessària per a les treballadores familiars que atenen a la persona al domicili.

Amb la realització de l’anterior informe, es perdia una informació que no quedava registrada a l’ECAP i, a part, molts cops no es realitzava cap d’intervenció derivada de la valoració.

La prova pilot va durar 6 mesos, i en aquest temps no va haver-hi cap incidència remarcable. Es van realitzar aproximadament 40 altes mensuals. Per tot això vam planificar començar a informar els equips del canvi per tal que a data dia 1 de març de 2018, poguéssim implementar-lo.

Com a la ciutat de Barcelona s’està fent la interconnexió de dades entre salut i serveis socials, quedaria pendent que aquest informe també es pogués consultar directament per tal de no fer desplaçar a la persona amb documentació.

Esperem seguir avançant en aquesta línia de desburocratització de les consultes i que altres zones de Catalunya puguin seguir el camí iniciat.

Anuncis
Aquesta entrada s'ha publicat en atenció primària ICS i etiquetada amb , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.